Jak správně vybrat helmu na motocykl? Nepodceňte důležité detaily, především kvalitu materiálu
Přilba se dá označit za jeden z klíčových doplňků na motocykl. A je v podstatě úplně jedno, na jakou motorku si ji budete nasazovat. Helma je extrémně důležitým ochranným prvkem, ať už jedete na malém skútru nakoupit, chystáte se procestovat půl Evropy na nadupaném stroji, nebo se nebojíte řádně se ušpinit od bláta venku v přírodě při adrenalinové jízdě na off-roadu. Pro každý typ motocyklu se však hodí trochu jiný typ helmy.
Otevřené helmy
Pokud patříte mezi městské nomády, kteří dávají vale automobilům či městské hromadné dopravě, a rádi se proplétají v uličkách a mezi automobily na skútru, bude vám stačit klasická otevřená přilba neboli „skútrovka“. Nezapomínejte však, že je zapotřebí mít vždy po ruce dostatečně kvalitní brýle, případně se vybavit otevřenou helmou se sklápěcím transparentním hledím. Nevýhodou těchto helem je, že ve srovnání s jinými typy helem nejsou nejbezpečnější. Proto jsou vhodné zejména na pomalejší a menší motocykly, choppery nebo skútry.
Integrální helmy
Bezpečnější, a tedy nejlepší volbou je uzavřená helma, kterou můžete nalézt pod názvem integrální nebo také jako full face helma. Přilba díky svému tvaru a uzavření chrání kompletně celou hlavu, často nabízí sofistikovaný systém větrání, tmavé vnitřní hledí neboli „brýle“ a může být taktéž doplněna o tzv. pinlock (vnitřní plexi zabraňující mlžení).
Velmi často jsou integrální přilby vybaveny nejrůznějšími systémy zapínání, z nichž za nejbezpečnější můžeme považovat tzv. D-kroužky. Například přilby homologované pro závodní okruhové ježdění se bez D-kroužků neobejdou! Na druhou stranu nemusí být tak pohodlná jako otevřená helma. V tomto případě jde primárně o bezpečnost a pohodlí musí jít občas stranou i za cenu pochroumaného účesu či rozmazaného make-upu.
Vyklápěcí a překlápěcí helmy
Určitým kompromisem mezi uzavřenou a otevřenou helmou je tzv. modulární neboli vyklápěcí / překlápěcí helma, tedy taková helma, která má vyklápěcí nejen hledí, ale také celou bradu. Díky tomu není nutné sundávat helmu při každém zastavení, ale stačí jen zvednou obličejovou část. Motorista se tak může jednoduše kdykoliv napít či něco zakousnout, aniž by musel sundávat helmu z hlavy. Proto se tyto helmy těší značné oblibě především u majitelů cestovních motocyklů. Velkou výhodou je často již standardní příprava pro dioptrické brýle. Jistým problémem ovšem může být, že kvůli pohyblivým částem tento typ helem není tak pevný jako je tomu u klasické helmy. A tyto hlemy také bývají o něco hlučnější, než například helmy integrální.
Enduro helmy
To už se ale pomalu dostáváme do trochu jiné kategorie, kdy opouštíme asfalt a vydáváme se na nezpevněné cesty. Zde se hodí tzv. enduro helmy, tedy helmy vycházející z klasických uzavřených přileb, ke kterým je přidán polohovatelný kšilt. Díky němu se lze chránit před sluncem, ale také odklánět větvičky, které poté méně narážejí do hledí a neškrábou jej. Hledí je vhodné mít vybavené systémem proti mlžení (pinlock), protože jízda v terénu je fyzicky náročná a jezdec u ní více dýchá. Tento typ helem se používá například u čtyřkolek, a jak název napovídá, tak i enduro motocyklů.
Motokrosové helmy
Posledním typem jsou helmy určené výhradně do terénu. Jejich předností je maximální odvětrávání, nízká váha a masivní kšilt. Motokrosovou neboli off-road helmu je vždy nutné vybavit motokrosovými brýlemi. Tyto helmy jsou určené především pro vyjížďky do terénu. Při vyšších rychlostech do nich totiž fouká, jsou hlučné a díky kšiltu je nutné neustále bojovat s vysokým odporem větru.
Termoplast, kompozit, nebo karbon?
Při výběru vhodné helmy je potřeba především dbát na kvalitu materiálu a celkového zpracování. Možností je dnes spousta, co se týče materiálů, vybírat si lze mezi termoplastovými, kompozitovými nebo karbonovými helmami. Termoplast bude vždy levnější, ovšem nikdy ne tak pevný a lehký jako kompozit nebo karbon. Celokarbonová přilba se vyznačuje především nižší hmotností (cca 1200 - 1300 g), ale hlavně vyšší odolností při nárazu. Zároveň dbejte na to, aby byl vnitřek pohodlný, přilba dobře přiléhala na hlavu, nikde vás netlačila, a aby vnitřní část šla z helmy snadno vyjmout a vyprat. Pozor si dávejte i na kvalitní ventilaci a propracovaný systém zabraňující mlžení hledí.
Helmu si pořádně vyzkoušejte
V neposlední řadě je důležité trefit tu správnou velikost helmy. Moc velká bude na hlavě pochodovat, příliš malá bude po chvilce nesnesitelná. Zejména u nákupu první helmy doporučujeme osobně navštívit prodejnu, kde si helmu vyzkoušíte, porovnáte s ostatními druhy a zjistíte, jak vám sedí. Zkušený prodejce vám rád vysvětlí výhody jednotlivých tipů helem, na co se při výběru zaměřit a především poradí se správným výběrem velikosti.
Další jistou možností je objednat si v e-shopu několik velikostí vybraného druhu helmy a ty si v klidu doma vyzkoušet a vybrat si tu, která vám dokonale padne. Při výběru a následném zkoušení helmy rozhodně nikam nespěchejte, helmu si nechte chvilku na hlavě, pohybujte se s ní, případně si ji klidně vyzkoušejte přímo na motocyklu před prodejnou, ať si ověříte hlučnost i zorné pole. Při jakýchkoliv dotazech se nebojte obrátit na personál v obchodě. Myslete na to, že nejde jen o pohodlí, ale o vaši vlastní bezpečnost.
Zpět na přehled