Víte, jak se správně starat o baterii na motocykl?

|
17/01/2023

Stejně jako majitelé vozidel, i motocyklisté by měli věnovat pozornost nejen samotnému stroji, ale také jeho baterii. Podobně jako u automobilů totiž i baterie motorek procházejí procesem samovybíjení. A to především v momentě, kdy nejsou používány a dobíjeny. U motocyklů si pak tímto procesem díky sezónnímu využití procházejí častěji. Proto je potřeba věnovat bateriím motocyklu náležitou péči.

Nabíjet a nabíjet

Pravidlo číslo jedna zní, nikdy nenechat baterii zcela vybít. Může se totiž stát, že takový akumulátor se nám již nepodaří nikdy nabít zpět. To platí i u relativně nových zařízení. V některých případech dokonce může dojít k hlubokému vybití baterie i během pár dní. Na tomto stavu se pak nejčastěji podepisují technologie jako je alarm či imobilizér, které si z baterie berou po troškách energii permanentně.

Pravidelné nabíjení motocyklu je jedním ze způsobů, jak zajistit dlouhodobou životnost baterie. Proto jsou na trhu nabízeny kompaktní nabíječky, jejichž konektor se na baterii upevňuje permanentně, a jeho druhý konec se ukrývá do motocyklu. Následně pak jen stačí konektor vyndat, rychle jej připojit na nabíječku a víc neřešit.

K dobíjení nikdy nepoužívejte automobilovou dobíječku. Ty dávají až příliš mnoho proudu a mohly by baterii rychle poškodit. Na trhu je k dispozici celá řada nabíječek určených speciálně pro motocykly. Některé z nich jsou navíc inteligentní, takže dovedou baterii dobíjet pouze v momentě, kdy je to zapotřebí a po dobití se opět vypnout. S jejich použitím pak péče o baterii vyžaduje minimum pozornosti.

Ani teplo, ani zima

Důležitým faktorem je také teplota, ve které je motocykl, respektive jeho baterie, uchovávána. Proces samovybíjení urychlují jak vysoké, tak i nízké teploty, které dokonce dovedou nízko nabitou baterii poškodit. Je proto dobré mít baterii v prostoru, kde teploty příliš neklesají a zároveň nejsou příliš vysoké. Ideálně tedy v garáži.

V ní se motocykl často ocitá během svého zimního spánku. Mnozí si myslí, že udělají nejlépe, pokud motocykl občas v garáži přes zimu nakopnout. To je ovšem chyba, což platí především o chladných garážích. Pokud tak učiníte, je dobré nechat běžet motocykl dlouho, i několik desítek minut, aby došlo k nabíjení motocyklu.

Pokud máte garáž s teplotami pod deset stupňů celsia, je dobré baterii vyndat a uchovávat jí na místě s vyšší teplotou. Vždy je platná poučka o alespoň občasném dobíjení.

Čištění a dolévání

Mimo dobíjení je občas dobré zkontrolovat, zda se na elektrodách netvoří bílý povlak. Jedná se o síran olovnatý, který rozhodně není žádoucí. Kontakty musí být čisté a odpojené, pokud není motocykl v provozu.

Stejně tak je dobré dbát na hladinu elektrolytu. Jedná se o směs vody a kyseliny sírové, díky které probíhá v baterii chemická reakce tvořící elektřinu. Pokud máte konvenční typ baterie, je nutné kontrolovat hladinu elektrolytu a případně dolévat destilovanou vodu. Ke klesající hladině elektrolytu dochází odpařováním vody, kdy se koncentrace kyseliny stává příliš vysokou. V případě tzv, bezúdržbových baterií je odpařená voda zachytávána a vracena zpět do roztoku.

Zpět na přehled
banner doprava zdarma