Vybíráme první motocykl: na co je potřeba při výběru motorky myslet především?
Zamilovali jste se do jednostopých strojů a chtěli byste také ve svých volných chvílích usedat do sedla pořádné mašiny? Pak je před vámi již jen jeden jediný úkol, a tím je výběr toho nejlepšího motocyklu do začátku, což nemusí být tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.
Mnoho jezdců vybírá motorku především podle svých finančních možností, jeho vzhledu a také podle výkonu. O těchto kritériích můžeme mluvit jako o základu, ke kterému je ovšem nutno přidat ještě několik dalších věcí, ke kterým je potřeba při výběru přihlížet. Mezi další patří také poměr váhy stroje vůči váze jezdce, typ motocyklu nebo výbava. Mimořádně důležitou roli také hrají jezdecké zkušenosti motorkáře. Pokud se rozhodujete pro svou první motorku, je na místě velká opatrnost.
Cena motocyklu
Začněme však pěkně popořadě. Prvním kritériem jsou finanční možnosti, které vytvářejí určité mantinely, v jakých vodách vlastně můžete lovit. Nováčci velmi často na motocykly přesedlávají ze skútrů nebo malých motorek o nízkých kubaturách.
Lze předpokládat, že začínající jezdec nebude do motocyklu hned chtít vrážet vyšší statisíce korun. Proto jednou z možných cest je nákup motorky z druhé ruky, ať už od známého či z bazaru. Ideální variantou je pak pořízení použitého motocyklu z bazaru od zkušeného a prověřeného prodejce, který vám poskytne odbornou radu i prodá perfektně funkční stroj. Začínající motorkář tak začne jezdit na levnějším stroji a až získá dostatek jezdeckých dovedností, může si pořídit svou vysněnou motorku.
Nepodceňte také osobní preference, jako je láska ke konkrétnímu výrobci, upřednostnění určitého stylu jízdy atd. Řada jezdců-nováčků se totiž rozhoduje značně impulzivně. A následně zjistí, že zakoupený motocykl nepřináší z jízdy očekávanou radost a nadšení.
Vzhled a typ motocyklu
Je jasné, že do nákupu nového motocyklu budete vstupovat s určitou představou, jak by vaše motorka měla vypadat. Rozhodně se držte vámi zvoleného stylu, ale snažte se být, pokud možno, benevolentní. V momentě, kdy sedíte za řídítky motocyklu, koukáte pouze před sebe a ze samotného stroje příliš nevidíte.
Proto se snažte při výběru motocyklu soustředit především na jeho jízdní vlastnosti a výbavu, a vzhled řešte až poté. Jiná barva nádrže pod nohama ještě rozhodně neznamená menší zábavu. Navíc zde stále mluvíme o vaší první motorce, která vám bude sloužit především pro získání jezdecké praxe a svůj vysněný motocykl si můžete pořídit až v momentě, kdy si díky němu potvrdíte, že jste duší skutečný motorkář.
Určitě při výběru stojí za zamyšlení otázka, jaký typ motocyklu zvolit. Máte v plánu jízdu v terénu? Pak doporučujeme vybrat off-road či enduro. Tyto stroje mají perfektní ovladatelnost a užijete si s nimi spoustu zábavy i adrenalinu. Máte slabost pro klasiku, ale zároveň milujete špičkové technologie? Pak se rozhodně podívejte na typ motocyklů modern classic, jenž navazuje na éru klasických caferacerů. Pokud vaše srdce bije pro výlety a cestování, rozhodně koukněte na kategorii adventure, kde najdete spoustu zajímavých „mašin“, které nabízejí dokonalý požitek při dlouhých cestách. Oblíbenou skupinou motorek, zejména mezi zkušenějšími jezdci, jsou sportovní motocykly, kam mimo jiné patří i tzv. naháči (sport / naked).
Výkon motocyklu
Zatímco obrovský výkon a hmotnost byly před lety mantrou všech výrobců motocyklů, dnes je vše jinak. Značky se soustředí především na technologickou dokonalost, ale také bezpečnost jezdců. I to je důvod, proč se dnešní stroje mohou pochlubit systémy, o kterých jsme si před lety mohli nechat jen zdát.
Právě díky nim dnes už neplatí ona známá poučka, že by měli jezdci začínat na nízkých objemech a postupně si přidávat. Větší a dražší stroje jsou totiž často vybaveny speciálními systémy, které napomáhají jezdci zvládnout krocení mašiny s daleko větší efektivitou. Naopak, slabší stroje s horší výbavou mohou být mnohem nevyzpytatelnější.
Více než samotný výkon by vás proto měla zajímat výbava v podobě bezpečnostních systémů – od ABS a přepínání palivových map, až po kontrolu trakce, propojené brzdy a systémy pro kontrolu stability.
Váha a tvar motocyklu
Pokud vážíte 60 kilogramů „i s postelí“, určitě je hloupost sedat na motocykl, který nemáte šanci ani uzvednout. Stroj vybírejte vždy podle toho, zda se vám na něm sedí pohodlně a zúžená přední část sedačky vám umožňuje snáz bezpečně došlápnout na zem.
Závěrem je důležité znovu upozornit, že se výběr motocyklu odvíjí především od zkušeností a schopností samotného jezdce. Jistě, pro úplné začátečníky by měl být výkonný a těžký supersport od Kawasaki či jiné věhlasné značky tabu. Pokud ovšem máte s jízdou na jednostopém stroji bohaté zkušenosti a autoškolu jste prošli jako po másle, nemá smysl setrvávat v nižších kategoriích a můžete rovnou sáhnout po technicky sofistikovanějším a silnějším motocyklu. Vždy je však nutno ctít své limity a k výběru přistupovat především hlavou, nikoliv dychtivostí. Na to často zapomínají i velmi zkušení jezdci.